مسجد امام خمینی (ره) شهرک اکباتان

تهران شهرک اکباتان فاز دو

مسجد امام خمینی (ره) شهرک اکباتان

تهران شهرک اکباتان فاز دو

مسجد امام خمینی (ره) شهرک اکباتان

برنامه هفتگی مسجد جامع امام خمینی(ره)

برنامه فرهنگی هفتگی مسجد جامع امام خمینی (ره) به شرح زیر میباشد:


شنبه و چهارشنبه : تفسیر قرآن _حجت الاسلام شادلو

یکشنبه : نهج البلاغه _ حجت الاسلام شادلو

دوشنبه : سبک زندگی دینی _ حجت الاسلام دکتر حسینی

سه شنبه : بیان احکام _ حجت الاسلام میرزایی

پنج شنبه : دعای کمیل


کلیه مراسم بعد از نماز عشاء برگزار خواهد شد.

طبقه بندی موضوعی

ما منبر تکراری تا دلتان بخواهد داریم!

سه شنبه, ۲۰ مرداد ۱۳۹۴، ۰۴:۱۳ ب.ظ

حجت الاسلام حلوائیان در گفتگویی با موضوع تشکیلات موفق از نگاه امام صادق علیه السلام مطالب مهم و کاربردی را مطرح کردند که در ادامه می خوانید:



 این مطلب را در فرمایش امام صادق(ع) سیره ایشان می‌گویم چون یک مکتب تربیتی و تشکیلاتی است. حضرت شاگردهای متعددی داشتند و هرکدام با یک گرایشی در محضر  آقا می‌‎نشستند. یکی پدر علم شیمی دیگری در فضای علوم دیگر ورود پیدا کرد، ستاره‌شناسی، هیئت، ریاضیات و... . اما نکته اینجاست که ما ببینیم به‌عنوان یک طلبه در مکتب امام صادق(ع) بیشترین رشد و تعالی برای چه کسی بوده است، حضرات دنبال چه بودند که طلبه ‏ها و شاگردانشان را به کدام قله برسانند؟ این مهم است.
 نام احمد نام جمله انبیا است
چون‌که صد آمد نود هم پیش ماست


 
جمله ماندگاری که آیت الله گلپایگانی به استاد قرائتی گفت
پس تعدادی سر سفره امام صادق(ع) آمدند زانوی شاگردی زدند از مکتب حضرت فقه آموختند، فقه امام صادق خیلی کار خوبی است فقه یکی از مطالب دین ماست، اما هرچه در باب و عظمت فقه بگوییم باز هم فروع دین ما است الا یا ایها الطلاب ناشی! علیکم بالمتون لا بالحواشی! همین آقای قرائتی می‌گوید اوایل کار آقای گلپایگانی خدمتشان رفتم، شهره شده بود آن موقع اصول اعتقادات از قرآن می‌گفت. آیت‌الله گلپایگانی گفتند آقای قرائتی بفرمایید بگویید ببینیم شما چه می‌گویید؟
 
گفتم بدون تخته نمی‏توانم، رفتند تخته آوردند 10 دقیقه زمان دادند، گفتم 10 دقیقه اصول دین و توحید از منبع قرآن گفتم. آقای گلپایگانی خوششان آمد فرمودند ادامه دهید، گفتم چند دقیقه؟ فرمودند 10 دقیقه دیگر، گفتم و باز هم ایشان خوششان آمد باز هم 10 دقیقه و درنهایت سه تا 10 دقیقه به من فرصت دادند،در انتها آیت‌الله گلپایگانی دست به محاسن مبارکشان کشیدند فرمودند آقای قرائتی ما محاسنمان را در فروع دین سفید کردیم، خوش به حال شما که سراغ اصول دین رفتید. آن موقعی که ایشان داشت اصول دین می‌گفت الآن اصول اعتقادات آقای قرائتی چاپ شده و برای جوانان خوب است. 
 
خدای دوطرف اروند یکی ست
تعدادی شاگرد محضر امام صادق(ع) زانو زدند فقه صادق را یاد گرفتند خیلی خوب است احسنت، ولی پله این‏ها پایین است بالاتر بیایید. یک عده سر سفره امام صادق علم شیمی و دنیایی یاد گرفتند این‏ها هم یک تعدادی از شاگردان حضرت بودند اما بهترین‏ها چه کسانی بودند؟ مفضل ها بودند. باید روی کار کنید که یادگار ایشان توحید مفضل است. 
 
ای دل تو بیا به غیر تفریط نگو
از هرچه بگو ولی ز تقلید مگو
با اهل‌دلی اگر شبی بنشستی
جز قصه نازنین توحید مگو
 
مفضل بن عمر از امام صادق توحید یاد گرفت، چون محضر سه امام را درک کرده از این جهت اظهار محبت‎ها و عنایاتی که حضرات به او داشتند.
شب عملیات والفجر 8، دو بزرگوار رزمنده کنار اروندکنار رسیدند، یکی به دیگری گفت اگر فقط ما از این‌طرف رود به آن‌طرف رود برویم همه‌چیز حل است، خدا کمک کند فقط این رود را رد کنیم. آن رفیقش گفت رفیق؛ توحیدت ضعیف است، وگرنه خدای این‌طرف رود با آن‌طرف رود هیچ توفیری ندارد!
توحید ما اگر حل شده بود پای ما به میز مذاکره کشیده نمی‎شد. ما نفهمیدیم وَفِی السَّمَاء رِزْقُکُمْ، نه در دست آمریکا! 
ای خاکیان ای خاکیان یک لحظه سر بالا کنید! 
 
امام زمان دلخوش به کیست؟
ما با کوچک‌ترین طعنه و تعریض، به هم می‌ریزیم، خانم‎ها یک زخم‌زبان از مادر شوهرشان می‌شنوند تا دو هفته حالشان بد است چند سال قهر می‌کند. داستان کجاست؟ این است که ظرف وجودی کوچک است، در این لیوان یک قند بیندازیم طوفان می‌شود. 
 
علامه طباطبایی فرمود توحید حلال همه مشکلات است. در مکتب امام صادق(ع) کار تشکیلاتی می‌کنید احسنت، اما دنبال این باشید که از 4000 شاگردی که مکتب امام صادق(ع) داشت حضرت به چند نفر دلشان خوش بود، مگر آن داستان گوسفندان را نداریم؛ آن تعدادی که آقا دل‌خوش بودند کسانی بودند که سر سفره آقا توحید یاد گرفته بودند، توحیدت حل شود این‏ها حل می‌شود. 
 
در مورد پیامبر(ص) داریم که همه دل‌خوشی حضرت به امیرالمؤمنین بود، همه دل‌خوشی امیرمؤمنان به مالک اشتر نخعی است. تعبیری حضرت آقا در مورد مالک دارد خیلی زیبا است مَثَل مالک برای علی، مثل علی است برای پیغمبر، خیلی تعبیر سنگین است. دل‌خوشی امام حسن مجتبی و امام حسین(ع) به ابوالفضل العباس بود. دل‌خوشی امام صادق و امام باقر به ابابصیر و فضل بن عمرها است.
دل‌خوشی امام رضا(ع) به خواجه ابا سعدها است که اصحاب سِر بودند رفت‌وآمد در خلوت‏های آقا داشتند. در این میان امام زمان دل‌خوش به کیست؟! کسی که توحیدش حل شده باشد.
 
ما منبر تکراری تا دلت بخواهد داریم
سعدی می‌گوید ما منبر تکراری تا دلت بخواهد داریم آن چیزی که نگفتیم در منبرها، توحید است. توحید را حل کنیم. آیت‌الله جوادی آملی می‌فرمود هدف غایی قرآن تربیت انسان‏های موحد است. این موحد حل شود دیگر کسی دغدغه‏مند نخواهد شد. در معارف توحیدی اگر سلوک پیدا کنیم محضر امام صادق(ع)، آن حدیث عنوان بصری غوغا می‌کند. در مسیر توحید که قدم می‌گذارید توحید آدرس اصلی و دقیقش خودت هستی.
 
ای آینه جمال شاهی که تویی
وی مظهر اسماء الهی که تویی
بیرون ز تو نیست هرچه در عالم هست
از خود بطلب هر آنچه که خواهی تویی
 
هدف از کار تشکیلاتی در مکتب امام صادق چیست؟
پس در مکتب امام صادق(ع) باید کار تشکیلاتی‌مان یک هدف داشته باشد هدف کارمان این باشد قله این باشد که بچه‏ها را به توحید برسانیم پس در فقه بچه‏ها را معطل نکنیم.
 
فقه فروع دین است روی سر ما جا دارد، رساله شرعیه فرعیه فقهیه اسمش روی آن است فرعیه است با همه قشنگی آن اگر فرع را به اصل وصل نکنیم مفت نمی‎ارزد. چرا جوانان ما دنبال حلال و حرام نمی‏روند؟ می‌دانند بدحجابی گناه است چرا باز بدحجابی می‌کند؟ دردسر این است که حجابش را درست نمی‏کند که توحیدش حل نشده است. 
 
سخن خود را با بیانی از شهید علم الهدی تمام می کنم کارهای قشنگ را شهدایی چون علم الهدی انجام دادند. شهیدعلم الهدی فرمود ما در مکتب امام یاد گرفتیم عاقلانه فکر و عاشقانه عمل کنیم.

منبع: روضه نیوز
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۵/۲۰
طلبه کوچک

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی